-
Bij milde hypertensie is leefstijl aanpassen effectiever dan medicijnen
Bij milde hypertensie (140/90 tot 159/99 mm Hg) zijn medicijnen niet erg zinvol, laat een Britse studie in British Medical Journal zien. Er blijkt geen significant verschil in sterfte tussen mensen die wel en geen antihypertensiva gebruiken. Bovendien hebben de medicijnen soms vervelende bijwerkingen, zoals een te lage bloeddruk. Methode De onderzoekers deden een retrospectieve longitudinale studie onder ruim 38.000 proefpersonen met milde hypertensie (gemiddelde leeftijd 55 jaar). De onderzoeksgroep bestond uit 2 subgroepen: personen die wel en geen antihypertensiva kregen. De follow-up was 5,8 jaar. Mensen met andere cardiovasculaire risicofactoren of hart- en vaatziekten werden uitgesloten. Er bleek geen significant verschil in sterfte of het optreden van hart- en…
-
Doe mee met de Nationale Suiker Challenge! (19-25 november)
Wist je dat? We krijgen iedere dag 1,5 tot 2 keer meer suiker binnen dan goed voor ons is. Veel toegevoegde suikers zitten onder schuilnamen verstopt in potjes, pakjes en zakjes. Te veel suiker is een belangrijke veroorzaker van overgewicht bij kinderen en volwassenen. Inmiddels heeft bijna de helft van de volwassenen in ons land overgewicht. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op diabetes type 2. Een week lang eten en drinken zonder toegevoegde suikers: dat is de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Lekker, leerzaam en, jawel: hartstikke gezond! Inschrijven = gratis en kan hier.
-
Diëtist komt in actie tegen contracten zorgverzekeraars
Diëtisten komen in opstand tegen de nieuwe contracten met de zorgverzekeraars. Ze krijgen namelijk per 2019 hun indirecte uren niet meer vergoed, moeten verplicht een duur klanttevredenheidssysteem aanschaffen en hebben al sinds 2007 geen tariefsverhoging gekregen. De diëtisten staan niet alleen in hun zorgen: ook de fysiotherapeuten en andere paramedici komen in actie. Actiegroep De Leidse diëtist Everdien van der Leek startte een actiegroep “Red de diëtist” op Facebook. Binnen 24 uur telde die groep al ruim 300 leden. Van der Leek: ‘Ik grap wel eens dat ik mijn werk zo leuk vind dat ik het ook vrijwillig zou doen. Maar dat dit ook steeds meer dreigt te gebeuren is geen goede zaak.…
-
Praktijk gesloten van 2 tot 5 december 2018
Wegens vakantie is de praktijk gesloten van zondag 2 december tot woensdag 5 december. Vanaf donderdag 6 december ben ik weer aanwezig in de praktijk. Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een mail met uw gegevens naar info@nutripharma.nl of vul het contactformulier in op de website.
-
Praktijk gesloten van 26 september tot 21 oktober 2018
Wegens vakantie is de praktijk gesloten van woensdag 26 september tot zondag 21 oktober. Dinsdag 16 oktober ben ik aanwezig op locatie Oberonweg. Vanaf maandag 22 oktober ben ik weer aanwezig in de praktijk in Apotheek City Plaza. Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een mail met uw gegevens naar info@nutripharma.nl of vul het contactformulier in op de website.