Supermarkten promoten vooral ongezonde voeding

Bijna alle aanbiedingen in supermarkten zijn gericht op ongezonde voeding. Slechts 1 op de 5 producten met korting staat in de Schijf van Vijf. Supermarkten lijken op die manier niet te sturen naar de gezonde keuze. Dat blijkt uit onderzoekvan supermarktvergelijker stichting Questionmark in samenwerking met Transitiecoalitie Voedsel.

Zeven supermarkten

Questionmark vergeleek gedurende een half jaar iedere 2 weken de online aanbiedingen van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Dirk, Jan Linders en Ekoplaza. Daaruit bleek dat 80 procent van de aanbiedingen geldt voor ongezonde producten. De supermarkten verschillen hier onderling nauwelijks in. ‘Geen van de onderzochte supermarkten lijkt met de aanbiedingen te sturen op het maken van gezonde keuzes’, schrijft Questionmark in het rapport. ‘Op het gebied van duurzaamheid zijn er wel verschillen tussen de supermarkten. De ene supermarkt neemt structureel vleesvervangers en peulvruchten in de aanbiedingen op, bij een andere supermarkt is vlees de norm.’

Nationaal Preventieakkoord

De 7 onderzochte supermarkten dekken met elkaar ruim twee derde van de markt. Vorig jaar stond in het Nationaal Preventieakkoord dat onder meer supermarkten ernaar zouden streven om consumenten meer volgens de Schijf van Vijf te laten eten. Aanbiedingen zijn hierbij belangrijk, omdat veel mensen zich hierdoor laten leiden. Het in de aanbieding doen van een product leidt namelijk over het algemeen tot een verkoopstijging van zo’n 300%.

Het kan echt beter

‘Voor onze gezondheid is het belangrijk dat de gezonde keus makkelijk is’, zegt staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS. ‘Supermarkten spelen hierin een belangrijke rol met hun aanbod en de producten die ze in de aanbieding zetten.’ Maar het is nu te vroeg om te somberen, meldt hij in de Volkskrant. ‘De afgelopen jaren hebben de supermarkten al veel gedaan, maar het kan echt beter. Ik denk dat de uitkomsten vooral laten zien dat er nog veel werk aan de winkel is voor supermarkten om Schijf van Vijf-producten te stimuleren.’

Bron: Transitiecoalitie Voedsel

Close-up detail of a man shopping in a supermarket